Упражнения по теме «Местоимение в английском языке» (с ответами)

Упражнения по теме "Местоимение в английском языке" (с ответами) Английский

Указательные местоимения: this, these, that, those

Упражнение 3.Постройте предложения по образцу. Используйте повелительное наклонение глагола look и указательные местоимения this – эта (этот) и these –эти.

  1. man / fat — Look at this man. He is fat. — Посмотрите на этого мужчину. Он толстый.
  2. hat / new – Look at these hats. They are new. — Посмотрите на эти шляпы. Они новые.

1. woman / thin 2. sportsman / tall 3. sportswoman / short 4. children / noisy 5. feet / clean 6. hands / dirty 7. dogs / spotty 8. cats/ old

Упражнение 4.Выберите английские эквиваленты для местоимений this, these, that,those.

1. What colour are (те) pens? 2. (Тот) boy is my friend. 3. I want to read (ту) book. 4. (Те) children are my friends. 5. What is (это)? 6.(Этот) table is round. 7. (Эти) cats are white. 8. (Те) flowers are roses.

Упражнение 5.Переделайте предложения во множественное число.

ОБРАЗЕЦ. This is a spider. – These are spiders.

1. This is a spider. 2. That is a snail. 3. This is a star. 4. This is a boy. 5. This is a baby. 6. That is a flower. 7. That is a shelf. 8. Is this a sofa? 9. Is this a bookcase? 10. Is this a man? 11. Is that a woman? 12. Is that a train? 13. Is that a plane? 14.

Упражнение 6.Переведите предложения с оборотом «Это…» на английский язык.

  • Это ребенок. — This is a child.
  • Это дети. – These are children.

1. Это шляпа. 2. Это машина. 3. Это игрушки. 4. Это ручка. 5. Это карандаши.

Вопросительные местоимения

Упражнение 19.Вставьте вопросительные слова (вопросительные местоимения).

  1. (Что) do you like to do?
  2. (Сколько) friends have you got?
  3. (Как) are your parents?
  4. (Почему) are you so late?
  5. (Где) do you live?
  6. (Когда) is your birthday?
  7. (Кто) knows your telephone number?

Упражнение 20.Вставьте вопросительные слова (вопросительные местоимения) по смыслу. В некоторых случаях возможны 2 варианта.

1. … are you? 2. … is your name? 3. … do you live? 4. … colour is this flower? 5. … big is your family? 6. … do you learn English? 7. … do you have free time?

Вы выполнили 20 упражнений на местоимения в английском языке (личные, притяжательные, объектные, вопросительные и указательные). Напоследок выучите диалоги на английском языке.

Упражнение 21.Выучите диалоги.

DIALOGUE 1.
— She has gone to the country. – Она уехала загород.
What for? – Зачем?
— To visit her parents. – Навестить родителей.

DIALOGUE 2.
— He has gone on a trip to the South. – Он отправился в поездку на юг.
What for? – Зачем?
— To take pictures of the sea. – Сфотографировать море.

DIALOGUE 3.
— Mother has gone shopping. – Мама ушла в магазин.
What for? – Зачем?
— To buy some bread and milk. – Купить хлеба и молока.

DIALOGUE 4.
— Mother said she needed you at home. – Мама сказала, что ты нужна ей дома.
What for? – Зачем?
— To look after the children. – Присмотреть за детьми.

Возвратные местоимения

Такого понятия, как возвратный глагол (pronominal verb) в английском не существует.

Для тех случаев, когда действие направлено на самого себя, используют возвратные местоимения (по-английски – Reflexive Pronouns). На русский их принято переводить, добавляя к глаголу -ся или -сь, либо же при помощи возвратного местоимения «себя».

Если хотите запомнить возвратные личные местоимения в английском языке, таблица вам поможет — ее можно сохранить на смартфон и повторять english personal pronouns на досуге.

Вот несколько предложений с возвратными личными местоимениями (reflective personal pronouns sentences):

  • I cut myself while peeling potatoes. — Я порезался, когда чистил картошку (буквально по англ. «Я порезал себя»)
  • I saw it myself — Я сам лично видел это
  • Nick wanted to impress Helen, so he baked a cake himself — Ник хотел произвести на Хелен впечатление, так что он сам испек пирог.
  • My daughter is old enough to take care of herself — Моя дочь достаточно взрослая, чтобы позаботиться о себе.
  • You need to pamper yourself a little — Тебе нужно немного себя побаловать.
  • We prepared ourselves for the worse — Мы приготовились к худшему.

Иногда возвратные местоимения можно использовать вместо личных. Например, после слов: but (но, исключая), as (как), like (подобно) и except (исключая):

  • Everybody enjoyed that show but myself. — Всем понравилось это шоу, кроме меня.
  • He is Siberian, like yourselves. — Он сибиряк, как и вы.
  • She knew that everyone had been invited except herself — Она знала, что пригласили всех, кроме нее.

Задания на тренировку личных и объектных местоимений в английском языке | учебно-методическое пособие по английскому языку (5 класс): | образовательная социальная сеть

Упр. 1.1. Вставьте подходящие по смыслу личные местоимения.

1. Например :  Ben is a little boy.    He is six.

2. Jane is a house-wife (домохозяйка). … is lazy (ленивая).

3. Max is a soldier. … is brave.

4. Lily is a young woman. … is very beautiful.

5. Alice is late. … is in a traffic jam (в дорожной пробке).

6. Nick and Ann are far from Moscow. … are on a farm.

7. This is Ben’s room. … is nice.

8. These are new books. … are interesting.

9. This is Elsa. … is a student.

10. Nick and Max are students. … are students of a Moscow university.

11. The rooms are small but … are light and warm.

12. The new flat is comfortable but … is far from the university.

13. Jack has many French books. … likes to read French very much.

14. Hans is a new student. … is German.

15. Alice and Jane are new secretaries. … are not lazy.

Упр. 1.2. Вставьте соответствующие личные местоимения в предлагаемых ответах на вопросы.

1. Например : Is your house new? – Yes, it is.

2. Are the students at the English lesson now? — Yes, … are.

3. Is your university in Green Street? – Yes, … is.

4. Are Helen and Bess your sisters? – Yes, … are.

5. Is Ben’s sister an engineer? – Yes, … is.

6. Are the pencils red? – No, … are not.

7. Is this room comfortable? — No, … isn’t.

8. Are the textbooks on the shelf? — Yes, … are.

9. Does the girl often visit the museum? – No, … doesn’t.

10. Does this pen write well? – Yes, … does.

11. Is Ben on holiday now? – No, … isn’t.

12. Is Helen nice? — Yes, … is.

13. Are you an engineer? — Yes, … am.

Упр. 1.3. Замените выделенные слова личными местоимениями в объектном падеже.

1. Например : I like Nick.         I like him.Упражнения по теме "Местоимение в английском языке" (с ответами)

2. We like Bess.

3. He likes ice-cream.

4. Can you show the pictures to Ben?

5. You can tell Helen my e-mail address.

6. Are you interested in football?

7. I want to buy two bottles of milk for Bess.

8. Do you want to play tennis with Ben?

9. We must speak to Nick.

10. You should invite Helen and Bess to your house for dinner.

11. Tell Nick about your plan.

12. I see my friends every day.

Именительный и объектный падежи личных местоимений

Личные местоимения в английском имеют всего два падежа — именительный и объектный. Как происходит выбор падежа личных местоимений в английском? Проще, чем в русском.

Именительный отвечает на вопрос «Кто/что?» — I (я), she (она), you (ты), it (оно), they (они) и так далее.Объектный же отвечает на все остальные вопросы: «Кого?», «Кому?», «Кем?» и пр. То есть выбор зависит от того, чем является лицо — объектом или субъектом. Разберем эти два падежа подробнее.

Именительный падеж мы используем тогда, когда лицо самостоятельно выполняет какое-то действие:

  • I grew up in Moscow. – Я вырос в Москве
  • You are a good person. – Ты хороший человек
  • Don’t touch it! – Не трогай это!
  • She has three kids. – У нее трое детей (досл. «Она имеет троих детей»)
  • He studies biology and math. – Он изучает биологию и математику
  • We are the champions, my friends. – Мы — чемпионы, друзья мои
  • They are waiting for you in the office. – Они ждут тебя в офисе

Обратите внимание, что порядок местоимений в тех случаях, когда к одному и тому же глаголу относится несколько местоимений, будет таким: третье и второе лицо перед первым (she and I, you and I):, a второе лицо — перед третьим (you and he).

Читайте также:  Whose, who, which. that: правило употребления и примеры с переводом

Объектный падеж нужен, чтобы обозначить, что действие направлено на какое-то лицо или объект. В этом случае местоимения будут меняться.

  • IMe
  • YouYou
  • HeHim
  • SheHer
  • ItIt
  • WeUs
  • TheyThem

Вот примеры того, как меняется форма личных местоимений в английском языке:

В русском языке вместо одного объектного падежа используется целых пять: родительный, дательный, винительный, творительный и предложный. Англичане же прекрасно обходятся одним.

Там, где мы говорим «меня, мне, мной, обо мне», англичане ограничиваются me. И в этом смысле падежи личных местоимений в английском языке гораздо проще, чем в русском.

Эта табличка поможет запомнить вам, как личные местоимения (personal pronouns) изменяются по падежам.

Личные местоимения и категория рода

На форму местоимений в английском влияет не только число, но и род. Всего в английском три рода: мужской (masculine, he), женский (feminine, she) и средний, или нейтральный (neutral, it). С первыми двумя все более-менее понятно: когда мы говорим о людях, мы используем личные местоимения he или she.

Кстати, если пол человека, о котором вы говорите, неизвестен или неважен, в современном английском принято использовать либо he or she (он или она), либо – чаще — they (они). Эту форму называют singular they.

Нередко they ставят после слов person (человек), somebody (кто-то), anybody (кто угодно, кто-нибудь). На русский такое they чаще всего переводится личным местоимением мужского рода, хотя иногда используется и «они»:

  • If someone is not doing their job it should be called to their attention — Если кто-то не выполняет свою работу, ему следует на это указать.
  • If anybody calls, take their name and ask them to call again later — Если кто-то позвонит, спроси его имя и попроси его перезвонить позже.
  • Let me know if Susie or John changes their mind — Дай мне знать, если Сьюзи или Джон передумают.
  • Someone has locked themself in the toilet — Кто-то заперся в туалете.

С женским и мужским родом у русскоязычных студентов трудностей не возникает. А вот третий, нейтральный род английских местоимений вызывает у нас немало вопросов.

Словом it обозначаются неодушевленные предметы. Стол, компьютер, озеро, книга и мост — все это it. Однако it – это еще и младенцы, пол которых говорящему неизвестен:

  • I hear you had a baby. Is it a boy or a girl? — Я слышал, у тебя родился ребенок. Это мальчик или девочка?
  • The baby has dropped it’s rattle — Малыш уронил свою погремушку.

Однако если мы знаете, мальчик перед вами или девочка, нужно употреблять he или she.

Животных тоже принято обозначать местоимением it, хотя многие любители хвостатых компаньонов и находят это странным: как можно называть Барсика или Шарика бездушным словом «оно»?

Однако животных можно называть также he или she — используя эти местоимения, вы подчеркиваете, что животное, о котором вы говорите, наделено индивидуальностью. Так обычно говорят о своих питомцах:

  • I like to take photos of my cat. She is very pretty. — Я люблю фотографировать свою кошку. Она очень хорошенькая.
  • Don’t feed the dog, he has eaten already. — Не корми собаку, он уже поел.

Кроме того, некоторые неодушевленные объекты традиционно принято называть не it, а she. В частности, лодки и корабли.

  • We have not seen the Plymouth since she sailed to Dublin. — Мы не видели «Плимут» с тех пор, как она отплыла в Дублин.
  • I bought a new motor boat and called her Gladiator — Я купил новую моторку и назвал ее «Гладиатор».

Ответы:

  1. it (сыр)                                            11. it (лиса)
  2. they (звезды)                                   12. they (люди)
  3. he (Роберт)                                     13. they (полицейские)
  4. she (бабушка)                                 14. it (почтовое отделение)
  5. it (газета)                                        15. he (сын)
  6. they (зубы)                                      16. she (жена)
  7. it (зуб)                                            17. it (погода)
  8. it (бензин)                                       18. he (король)
  9. she (Джулия)                                   19. they (животные)
  10. they (игрушки)                                 20. it (лошадь)
  1. I help her  in the shop. And she gives me some money. (Я помогаю ей в магазине. И она дает мне немного денег.)
  2. We often take them for a walk. We also take a ball and our dogs like to play with it. (Мы часто берем их на прогулку. Мы также берем мяч, и наши собаки любят играть с ним.)
  3. He is a doctor. (Он доктор.)
  4. It is very exciting. (Она очень увлекательна.)
  5. Do you know him? (Ты знаешь его?)
  6. She is so beautiful! (Она такая красивая!)
  7. I can’t find it. (Я не могу его найти.)
  8. You can join us. (Ты можешь присоединиться к нам.)
  9. It is so thick and long. (Они такие густые и длинные.)  (hair – исключение.)
  10. I bought them in England. (Я купил их в Англии.)
  1. We met Samantha. She gave us a letter for you. Take it. (Мы встретили Саманту. Она дала нам письмо для тебя. Возьми его.)
  2. They are leaving for New York. I am driving them to the airport. (Они уезжают в Нью-Йорк. Я отвезу их в аэропорт.)
  3. I’m calling Alex. I haven’t seen him for ages. And he isn’t at school. (Я звоню Алексу. Я не видел его вечность. И он отсутствует в школе.)
  4. Let’s go to the library with us. We need some books in Japanese. (Пойдем в библиотеку с нами. Мы ищем кое-какие книги на японском.)
  5. Here is our cat Felix. It is hungry. I will feed it. (Вот наш кот Феликс. Он голоден. Я покормлю его.)

Притяжательные местоимения

Второй вид местоимений, с которым знакомится каждый, кто хочет выучить английский – притяжательные. Они указывают на принадлежность чего-либо кому-либо. Притяжательные местоимения также делятся на два вида. Местоимения-прилагательные требуют, чтобы за ними стояло существительное.

ЕдинственноеМножественное
Myмой, моя, мое, моиOurнаш, наше/-a/-и
HisегоYourваш, ваша/-и/-е
HerееTheirих
Itsего, ее

После всех этих местоимений в предложении обязательно следует существительное.

Пример: There is my book on the table. На столе моя книга.

I have read his letter. Я прочитал его письмо.

Местоимения-существительные представлены ниже.

ЕдинственноеМножественное
Mineмой, мое, мое, моиOursнаш, наша/-е/-и
HisегоYoursваш, ваше, ваши, ваша
HersееTheirsих
Itsего, ее

Эти местоимения всегда употребляются без следующего за ними существительного.

Пример: I lost my book. Please give me yours. Перевод: Я потерял свою книгу. Пожалуйста, дайте мне вашу.

This pencil is mine. Перевод: Этот карандаш мой.

Чтобы проверить себя, выполните упражнения на местоимения в английском языке и заполните пропуски:

1. I can give you … pencil.

Я могу дать тебе свой карандаш.

3. You sent a letter. But he read … letter.

Ты отправил письмо. Но он прочитал твое письмо.

4. She is amazing singer. I have heard … songs.

Она великолепная певица. Я слышал ее песни.

Именно с этих местоимений начинается знакомство с английским языком. Они встречаются чаще всего как в письменной, так и в устной речи, поэтому их необходимо выучить, уметь различать и правильно использовать.

А уверенно составлять с ними предложения помогут упражнения на местоимения в английском языке.

Тренировочные упражнения и проверочная работа по теме «местоимения английского языка»

Тренировочные упражнения на закрепление навыка использования местоимений английского языка и проверочная работа по теме «Местоимения»

Pronouns

(тренировочные упражнения по теме «Местоимения»)

1. Заполните пропуски подходящими личными местоимениями.

e.g.:  John drinks apple juice because … likes … . (Джон пьет яблочный сок, потому что … любит … .) – John drinks apple juice because  he likes it. (Джон пьет яблочный сок, потому что он любит его.)

  1. My uncle has a new car, but … doesn’t drive … .

  2. Anna has three sons.  … often goes skiing with … in winter.

  3. That’s my notebook. I want to have … back, please?

  4. Sara’s teacher is Mr.Bond.  … likes … very much.

  5. Kate lives near her parents.  … visits … at weekends.

  6. Tom buys a newspaper every morning and … reads … in the bus.

  7. This is a photo of … and my friends.

  8. Mary and I finish our work at 5 p.m.  Then … have dinner in a pub.

  9. Where is Jane? Have you seen …?

  10. Peter and I are going to the night club. Let’s go with … .

2.Вставьте подходящие по смыслу личные местоимения.

1. Ben is a little boy. … is six. 2. Jane is a house-wife. … is lazy. 3. Max is a soldier. … is brave. 4. Lily is a young woman. … is very beautiful. 5. Alice is late. … is in a traffic jam (в дорожной пробке). 6. Nick and Ann are far from Moscow. … are on a farm. 7. This is Ben’s room. … is nice. 8. These are new books. … are interesting. 9. This is Elsa. … is a student. 10. Nick and Max are students. … are students of a Moscow university. 11. The rooms are small but … are light and warm. 12. The new flat is comfortable but … is far from the university. 13. Jack has many French books. … likes to read French very much. 14. Hans is a new student. … is German. 15. Alice and Jane are new secretaries. … are not lazy.

Читайте также:  Уровни английского языка

3.Вставьте соответствующие личные местоимения в предлагаемых ответах на вопросы.

1. Is your house new? – Yes, … is. 2. Are the students at the English lesson now? — Yes, … are. 3. Is your university in Green Street? – Yes, … is. 4. Are Helen and Bess your sisters? – Yes, … are. 5. Is Ben’s sister an engineer? – Yes, … is. 6. Are the pencils red? – No, … are not. 7. Is this room comfortable? — No, … isn’t. 8. Are the textbooks on the shelf? — Yes, … are. 9. Does the girl often visit the museum? – No, … doesn’t. 10. Does this pen write well? – Yes, … does. 11. Is Ben on holiday now? – No, … isn’t. 12. Is Helen nice? — Yes, … is. 13. Are you an engineer? — Yes, … am.

4.Замените выделенные слова личными местоимениями в объектном падеже.

1. I like Nick. 2. We like Bess. 3. He likes ice-cream. 4. Can you show the pictures to Ben? 5. You can tell Helen my e-mail address. 6. Are you interested in football? 7. I want to buytwo bottles of milk for Bess. 8. Do you want to play tennis with Ben? 9. We must speak toNick. 10. You should invite Helen and Bess to your house for dinner. 11. Do you know Mary? 12. Tell Nick about your plan. 13. I see my friends every day.

5.Вставьте подходящие по смыслу личные местоимения в объектном падеже.

1. Where is Nick? I want to play tennis with … . 2. Bess is here. Do you want to speak to … ? 3. My sister speaks French. She learns … at school. 4. Look at that man. Do you know … ? 5. Do you want to read this newspaper? I can give … to … . 6. If you see Ben and Bess, please, don’t tell … anything. 7. We want to phone Helen and invite … to the party.

6.Замените выделенные слова личными местоимениями в именительном или объектном падеже.

1. The vase is on the table.2. Mother often sends Ben to buy milk. 3. Are Bess and Helen ready to do the work? 4. Nick and Ben spend their holidays at the seaside. 5. The man is in the park. 6. The managers are not at work now. 7. Helen and I are good friends. 8. Is Ben at the lesson now? 9. Where is the calculator? 10. The newspapers are on the 11. The child is in the garden with his mother. 12. Our parents are always glad to see us. 13. My brother and I are good football players. 14. Bess knows Ben. 15. I see the picture very well. 16. The students have lectures every day. 17. The boy plays football every Sunday. 18. The teacher asks the students. 19. The students write tests every week. 20. Look at the picture! 21. I have the book at home. 22. Max wants to speak to Helen.

7. Преобразуйте предложения с притяжательными местоимениями по образцу.

e.g.:   It’s our college. (Это наш колледж.) – The college is ours. (Колледж наш.)

  1. It’s my wallet.

  2. This is our present.

  3. They are her sunglasses.

  4. It’s his bike.

  5. These are your jeans.

  6. They are their train tickets.

  7. These are my trainers.

  8. They are her children.

8.Замените выделенные слова притяжательными местоимениями.

1. This is Ben’s room. 2. This is Helen’s hat. 3. Here is my parents’ house. 4. Nick’s mother is an economist. 5. Where is my brother’s bag? 6. I like Helen’s car. 7. Ann’s books are on the 8 This student’s sister is my friend. 9. My sister’s house is not far from Ben’s house. 10. Where is the children’s room? 11. Ann’s brothers study at the university. 12. These boys fathers don’t work at the factory. 13. Here is my sisters flat.

9. Вставьтепритяжательныеместоимения.

1. Is your bag new? — Yes, … bag is new . 2. I like … hat, Ann. 3. Don’t plant this tree! … branch is broken. 4. Max, you have a new job. Do you like … new job? 5. … friends always tell me everything. 6. Our dog likes to run after … tail.

10.Измените следующие предложения по образцу, употребляя абсолютную форму притяжательных местоимений.

e.g.This car is my car. — This car is mine.

1. This calculator is my calculator. 2. Is this bicycle your bicycle? 3. These hats are her hats. 4. This room is their room. 5. This dog is our dog. 6. My flat is more comfortable than your flat. 7. Our house is near their house. 8. Which of the dictionaries is your dictionary? 9. Is this book his book? 10. Whose cat is this? Is it her cat or his cat?

11.Выберите подходящее притяжательное местоимение.

1. Mark is (their, theirs) cousin. 2. This is our car. It is (our, ours). 3. These are Mary’s books. They are (her, hers). 4. White is (my, mine) favourite colour. 5. You can’t have this book. It is not (your, yours). 6. (Her, Hers) house is big. 7. Is this (your, yours) coat? — No, it is not (my, mine). 8. Are these your friends’ books? — Yes, they are (their, theirs). 9. That is (our, ours) house. It is (our, ours).

12.Переведите на английский язык.

1. У меня есть его номер телефона и его адрес. 2. Ник часто берет мою ручку, потому что он часто оставляет свою ручку дома. 3. У ее сына только хорошие оценки по его любимым предметам. 4. Анна любит свою кошку, а Макс любит свою собаку. 5. Положи свои тетради в мою сумку. 6. Эта книга твоя или моя? 7. Чей это словарь? Он ее или его?

 13. Поставьте указательное местоимение this или these. Переведите предложения.

  1. Jack, … is my wife. And … are my children.

  2. How much are … roses?

  3. I don’t like … magazine.

  4. Sam, take … suitcases into the car.

  5. … test is very difficult.

  6. Is … spoon yours? And are … plates yours too?

 14. Поставьте указательное местоимение that или those. Переведите предложения.

  1. Do you know … singer?

  2. How much are … teapots?

  3. Is … your sister over there?

  4. Look at … wonderful birds!

  5. Are … shoes yours?

  6. Do you see … strange house?

15.Измените предложения по образцу, употребляя указательные местоимения во множественном числе. Сделайтедругиенеобходимыеизменения.

e.g This girl is a student. — These girls are students.

That boy is brave. — Those boys are brave.

1. This book is French. 2. This girl is in the garden. 3. That map is old. 4. This student is from Great Britain. 5. That flower is beautiful. 6. This is my bag. 7. This is a French text. 8. That room is nice. 9. This film is interesting.

16.Запишите предложения, изменив единственное число существительных на множественное. Сделайтедругиенеобходимыеизменения.

e.g. Whose pencil is this? — Whose pencils are these?

1. Pass me those apples. 2. I don’t like this hat. 3. This is your copy-book. 4. Whose car is this? 5. Those pens are better than these. 6. Where is that nice girl now? 7. These books are not interesting. 8. Those newspapers are for you. 9. Is that boy your brother? 10. These rooms are very nice. 11. Whose bags are these? 12. Give me that cap, please. 13. This table is little. 14. Give me these pens and this book. 15. This flat is clean.

17.Переведите на английский язык.

  1. Это кошка, а то котенок.

  2. Эта кошка белая. Тот котенок тоже белый.

  3. Эта белая кошка на столе. Тот белый котенок под кроватью.

  4. Это розы. То тоже розы.

  5. Эти розы красные. Те розы белые.

  6. Эти красные розы в вазе. Те белые розы тоже в вазе.

  7. Это моя собака. Эта собака — моя.

  8. Это его книги. Эти книги на полке.

  9. Это корзины. Те корзины полны цветов.

18. Переведите предложения, обращая внимание на возвратные местоимения.

  1. I devoted myself to painting.

  2. Make yourselves comfortable and help yourselves to the biscuits.

  3. He found himself alone in a deep forest.

  4. John defended himself with all his might.

  5. Anna knitted a sweater herself

  6. We had to translate the text ourselves.

  7. Jane and John were talking about themselves.

  8. You can clean the room yourself

19. Вставьте возвратное местоимение.

  1. The cat jumped when he saw … in the mirror.

  2. You should make your bed … .

  3. I painted this picture … .

  4. While Tim was shaving, he cut … .

  5. We had to cook dinner … , as Mom was busy.

  6. This old lady often talks to … .

  7. Children, you should take care of … .

  8. Oliver and Dan hurt … in the car accident.

  9. Nansy dried … with a towel.

  10. They built their house … .

20. Выберите неопределенное местоимение.

  1. We haven’t got … (some/any/no) toilet paper.

  2. I am going to buy … (some/any/something) olive oil for the salad.

  3. Is there … (some/any/anything) petrol in our car?

  4. Sorry. We don’t have … (some/any/no) free time now.

  5. Would you like … (something/anything/nothing) to drink?

  6. Is there … (somebody/anybody/everybody) in the house?

  7. You can wish … (something/anything/nothing) you want on your birthday.

  8. … (somebody/everybody/nobody) knows that two plus two is four.

  9. Does … (someone/anyone/nobody) know the name of this film?

  10. It’s very cold here, so … (somebody/anybody/nobody) wants an ice-cream.

  11. … (somebody/anybody/everybody) phoned you while you were in the bathroom.

  12. Your face seems familiar to me. Have I seen you … (somewhere/anywhere/nowhere) before?

  13. The café is closed. Can we eat … (somewhere/anywhere/nowhere) else?

  14. What would you like for dessert? — … (something/anything/nothing). I don’t mind.

  15. It was raining cats and dogs.  … (somebody/anybody/nobody) was outside.

Читайте также:  Be with you enrique iglesias перевод песни на русский

21. Задайте общие вопросы по образцу.

e.g.There are some roses in the vase. -Are there any roses in the vase?

There is some wine in the glass. — Is there any wine in the glass?

1. There are some letters for Ann. 2. There is some noise (шум) in the corridor. 3. There are some children in the garden. 4. There are some cars in the street. 5. There is some fish in the fridge. 6. There is some ice-cream on the 7. There are some books on the shelf. 8. There are some old shoes under the bed.

22. Измените предложения по образцу, употребляя отрицательное местоимение no.

e.g. There aren’t any boys there. — There are no boys there.

1. There isn’t any coffee in the cup. 2. There aren’t any students in the class-room. 3. There aren’t any cars in the street. 4. He hasn’t any friends. 5. They haven’t any money. 6. We haven’t any meat for supper. 7. That country hasn’t any coffee to export.

23. Вставьте some, no или any.

1. There are … students in the library. 2. There isn’t … light in the room. 3. Mary has got two sisters but she hasn’t got … brothers. 4. I don’t like popular music but … people like it. 5. Has Mother … meat for dinner? – Yes, she has … . 6. Are there … mistakes in Nick’s dictation? – No, there are not … . 7. Has Max … friends here? – Yes, he has … . 8. Has Bess … interesting books to read? – No, she hasn’t … . 9. Would you like … coffee? 10. Can I have … tea, please?

Test

Pronouns

Task 1. Fill in the blanks with personal pronouns.

Model: I see a girl, I see her.

  1. I see a teacher, I see ________.

  2. Please, read this letter, read ______.

  3. I know the boy, I know ____.

  4. I’m glad to meet both Tom and Ann, I’m glad to meet ______.

  5. Give me the books, please, give ______ to me.

  6. I don’t like Ann’s brother, I don’t like _____.

  7. This task was given to you and me, it was given to _____.

  8. I left my umbrella at home, I left ____.

  9. I often run into my neighbor in the morning, I run into ____.

  10. On occasions the Browns have a walk in the city parks, they have a walk in ____.

Task 2. Paraphrase the following sentences. Pay attention to the indefinite article before nouns in the singular.

Model: He is my cousin. – He is a cousin of mine.

They are our friends. – They are friends of ours.

1. She is their relative.

2. He is her friend.

3. We are your former students.

4. She is his niece.

5. I am your colleague.

6. They are her children.

7. She is our neighbor.

8. He is her ex-boss.

9. I am his student.

10. It’s her office.

Task 3. Choose the right variant of the pronouns.

1.They may be (our, ours) dictionaries.

2. He hasn’t read a line of (your, yours). How can he criticize (your, yours) poems?

3. His compositions much more interesting than (your, yours) or (my, mine).

4. (Their, theirs) knowledge of the subject is not much superior to (our, ours).

5. I’m afraid they will take (her, hers) advice not (your, yours).

6. All (our, ours) clothes were extremely dirty, and (my, mine) especially so.

7. Will you help me to sort out things? I can’t tell which are (your, yours) and which are (my, mine).

8. This is (your, yours) notebook. But where is (my, mine)?

9. She makes all (her, hers) clothes herself.

10. He patted Jess heartily on (her, hers) shoulder.

Task 4. Translatethesentences.

1.Машина нашего дяди старая, а наша – новая.

2. Этот велосипед не мой, а их.

3. Её родители пенсионеры, а его – инженеры.

4. Я знаю, кто дал вам мой адрес.

5. Тот, кто учиться усердно, успешно сдает экзамены.

6. Эта спальня небольшая, но окна в ней достаточно большие.

7. Где твоя младшая сестра? – Она в кабинете.

8.Которая из этих книг их?

Task 5. Insert the right form of a reflexive pronoun.

1.He shaves __ every other day.

2. Go and wash __.

3. She washed quickly __ and went to prepare breakfast.

4. Behave __!

5. He corrected the mistakes __.

6. He thinks too much of __.

7. We want to repair the bike __.

8. I want to know more about you. Tell me about __.

9. Did they cook breakfast __?

10. She likes to do the flat __.

Total: 60 points

Указательные местоимения. упражнения с ответами

Дружите с указательными местоимениями и глаголом «to be»? Сейчас проверим!

    • 0.1 Запомните: this is — these are that is — those are there is — there are it is — they are

    Запомните:
    this is — these are
    that is — those are
    there is — there are
    it is — they are

    Exercise 1. поставьте следующие словосочетания во множественное число.

    This magazine, that sticker, this stamp, that sandwich, this poster, this teacup, this egg, that wall, that picture, this foot, that mountain, this lady, that window, this man, that match, this knife, this book, this family, this pie, that answer, that apartment, that teacher, that comedy.

    Answers: these magazines, those stickers, these stamps, those sandwiches, these posters, these teacups, these eggs, those walls, those pictures, these feet, those mountains, these ladies, those windows, these men, those matches, these knives, these books, these families, these pies, those answers, those apartments, those teachers, those comedies.

    Exercise 2. поставьте следующие предложения во множественное число.

    паук арт

    1. This is a spider. 2. That is a snail. 3. This is a space film. 4. That is a cartoon. 5. This is a star. 6. This is a boy. 7. This is a baby. 8. That is a plate. 9. That is a flower. 10. That is a bookshelf. 11. Is this a sofa? 12. Is this a bookcase? 13. Is this a man? 14. Is that a ball? 15. Is that a train? 16. Is that a plane? 17. Is the window open? 18. Is the door closed? 19. Is the boy near the window? 20. That is not a king. 21. That is not a queen. 22. That is not a bus. 23. This isn’t a mountain. 24. That isn’t a goose. 25. This isn’t a mouse. 26. It is a sheep. 27. It is a cigarette. 28. It is a cat. 29. It is not a girl. 30. It isn’t a bag. 31. It isn’t a tree. 32. It is not a bad egg. 33. It is a good egg. 34. Is that a flower?

    Answers:

    1. These are spiders. 2. Those are snails. 3. These are space films. 4. Those are cartoons. 5. These are stars. 6. These are boys. 7. These are babies. 8. Those are plates. 9. Those are flowers. 10. Those are bookshelves. 11. Are these sofas? 12. Are these bookcases? 13. Are these men? 14. Are those balls? 15. Are those trains? 16. Are those planes? 17. Are the windows open? 18. Are the doors closed? 19. Are the boys near the window? 20. Those are not kings. 21. Those are not queens. 22. Those are not buses. 23. These aren’t mountains. 24. Those aren’t geese. 25. These aren’t mice. 26. They are sheep. 27. They are cigarettes. 28. They are cats. 29. They are not girls. 30. They aren’t bags. 31. They aren’t trees. 32. They are not bad eggs. 33. They are good eggs. 34. Are those flowers?

    Exercise 3. выберите правильный вариант ответа.

    садахару

    1. This/That puppy over there is mine.
    2. This/These flowers are beautiful.
    3. This/these is our friend John.
    4. Those/that books are not interesting.
    5. These/this children are noisy.

    Answers: that, these, this, those, these.

    Exercise 4. переведите на английский язык.

    аниме

    1. Мне не нравится это платье.
    2. Ты знаешь того мальчика?
    3. Кто эти люди?
    4. Я не могу забыть о тех днях.
    5. Куда ты едешь этим летом?

    Answers: 1. I don’t like this dress. 2.Do you know that boy? 3. Who are these people? 4. I can’t forget about those days. 5. Where are you going this summer?

Оцените статью